söndag 26 december 2010

utvärderingen från förra arbetet vs denna process

Jag gjorde i förra veckan en jämförelse för att förtydliga för mig själv vad jag bearbetat i denna process i jämförelse med själv-värderingen som följde efter förra gestaltningsarbetet.
Tänkte använda den i gestaltningsbeskrivningen, men kom på att den passar bättre att lägga här och endast hänvisa till:

Arbetet utifrån min utvärdering:

Nöjd sedan tidigare med:
Visste nu vad undersöka-prova-göra-stegen innebär i praktiken, att material och tekniker leder till nya idéer, har börjat kunna göra utan att tänka för mycket och censurera idéerna innan de blir av.

Sammanhangsundersökningen: - förr vs nu, andras tankar om platsen och dess förändring, forskning kring cirkeln osv.

Resultatet i denna process: Vågade lita på att jag skulle komman någonstans utan att ha någon långsiktig idé (hade tvärt om en väldigt kortsiktig idé - typ ett steg framåt). Ex. 1 Skräp. 2 Bygga ihop. 3 Vilken form? 4. Föda en form genom slumpen 5. Slänga ner saker 6 Tejpa fast där de landar 7. styra formen lite 8. Använda företeelsen/oludet? 9. Det här betyder något och är värt att dokumentera 10. Kommer inte på nåt så jag hämtar mer "skräp". 11. Ok björn får hjälpa till, varför inte.. 12 Drömfångare av lång sladd - ok. 13. Det här är viktigt. Dokumentera. 14. Förutsättningar - lampor att hänga i osv. 15. Hänga saker i nätet - spindelnäts - eller drömfångar-style. 16....



Mindre nöjd sedan tidigare med:
Behövde något stabilt att utgå från och "hypa". Vågade inte släppa yin yang.
Förklarade för lite om vart jag var i nuläget och kommit fram till på redovisningen. Var så fast i processens alla steg och alla kändes så viktiga. Kunde ha sållat mer.
Fick inte distans till yin och yang i dagens sammanhang - Nöjde mig med deras traditionella betydelse - upprört när det verkar som att jag stod för den.

Resultat i denna process: Vill inte påstå att jag haft något stabilt att utgå från, som jag inte vågat släppa.
Ang. att våga sålla vid redovisningen och välja ut det viktigaste, samt att inte ha en för snäv syn, utan kunna se från flera vinklar, så återstår det att se vart gestaltningsbeskrivningen och redovisningen tar mig, men jag tänker förbereda mig bättre, och resultatet är mer spretigt.



Sådant jag ville arbeta mer med:
Fortsätta med ihoplappandet av flera ingångar. Ha många steg i undersökandet och kunna sålla med dem när jag redovisar resultatet. - Vad är viktigt här? Jag behöver inte visa någon allt jag gjort, för jag vet. Allt tankegods behöver heller inte synas i resultatet.
Arbeta mer med former i mer lättarbetade material.
Ville ha en ståndpunkt, som formen och materialet visar på. Ville dock ha en "tillfredsställande form". Ville utgå från något som berör mig. Förra gången var det ett laddat ämne, men jag behandlade det ifrån ett aha-perspektiv istället för ett så här tycker jag - perspektiv.
Ville bli arg eller glad, uttrycka min känsla i projektet, dock utan att lämna ut för mycket av mig själv.

Resultat i denna process: Ingången ledde till ett problem: Kom på mig själv med att inte spontant lyckas nå en idé som berörde mig och således hade jag inget att berätta att jag tyckte/uttrycka mina tankar kring.
Hur föder man något sådant? -Jag litade på att det skulle födas något engagerande bara jag satte igång och gjorde något! Så jag gjorde..
Att arbeta planlöst gav mig en ångestladdad, ganska meningslös känsla, som delar av arbetet mer eller mindre omedvetet kom att spegla. "Tillfredsställande form" - vad är det? Varför? Hänger det ihop med att ha något snyggt att visa upp tro? Nåddes på sätt och vis. Jag känner mig nöjd nu.

/Carl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar