måndag 6 december 2010

ljudklipp och cykeldriven roterande gren med belysning

Jag började med att spela in när jag slår på sakerna som hänger i "nätet" med skaftet på en pensel. Ispelningen gjordes i musikproduktionsprogrammet cubase 5 (bilder finns i tidigare inlägg), med hjälp av ett externt ljudkort och en sångmikrofon. Jag spelade in ljuden i samma ordning som objekten i nätet var numrerade.
Det blev 17 ljudspår, som jag först lade efter varann, för att sedan lägga alla ljud så att de spelades upp samtidigt.
Detta är alltså hela nätets ljud samtidigt:

http://www.youtube.com/watch?v=M3l2rL1fxkQ



Sedan pitchade jag ner ljuden och lade dem i olika takter tillsammans.

http://www.youtube.com/watch?v=niXiYA7SVYA



För övrigt spenderade jag här om dagen en riktigt produktiv heldag i skulptursalen. Det hände mycket.. torsdags tror jag det var. Jag satte bland annat upp sladdar som löper från en punkt i fönstret i ena ändan (blev någon form av solfjäder-formation), till några fästpunkter på loft-räcket på andra.

Sedan hittade jag en motions-cykel i soprummet, med generator kopplad till en panel med vanliga-och lågenergi-glödlampor, samt en göteborgs energi-logga. Björn gick igång ordentligt på idén om att ta upp den och använda den till att göra något rörligt i spulptursals-kreationen.

Det ända motordrivna vi hittade var en överhands-fräs med väldigt höga varvtal, vilken vi fäste en gren i och hissade upp i taket och fäste ordentligt på plats genom att stå högst upp på en feting till stege. Strömmen till maskinen, och även en over-head-maskin, kopplade vi till motions-cykeln och när man sedan trampade lyste over-head-maskinen på grenen i taket som roterade.

Dagen därpå fick jag ett sms från björn där det stod:
"Kollade studentmailen. Kenny i vaktmästeriet skrev om stulen maionscykel, säker att han pratar om den i skulptursalen hör av dig omgående när du läser detta".

Dagen därpå ställde björn tillbaka cykeln men i skrivande stund kommer jag nu på att jag har ett gäng glödlampor som hör till cykelns tillhörande "ljuspanel" hemma.



Jag har varit dålig på att ta bilder på sistonne. Det har dock varit lite för att det inte har känts så nödvändigt, då björn varit väldigt flitig med sin video-dokumentation. Jag hänvisar därmed till Björns blogg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar