Ännu en rätt så fullspäckad vecka, bortsett från onsdagen med eget arbete, då jag jobbade ambitiöst och noggrant med återhämtning/vila.
Måndagens morgonmöte var mycket relevant och viktigt för mig och troligen för alla oss studenter, då den gav oss mycket mer klarhet i vad utbildningen skulle ge och varför den inte kommer vara teknikbaserad i form av t.ex. färglära, perspektiv m.m.. Jag tillhörde också en av dem som tyckte att bildkunskaper var viktigt för att ge oss medel att ha till hands när vi hjälper barnen.
Jag tycker så här i efterhand fortfarande att lite introduktion och exempel på tekniker som barnen kan få prova på vore bra att ha på hdk, men har inte längre samma inställning som innan morgonsamlingen i måndags, då jag såg det som något märkligt att det inte fanns med i utbildningen. Vad jag inte hade kännedom om förr, var att det typ går att utläsa/tolka ur endast en halv punkt i kursplanen att läraren bör ha kännedom i hur man använder traditionella skapartekniker. När jag nu vet mer om hur det ser ut i de stöddokument, vilka egentligen är vår ända säkra källa att luta oss mot och försvara oss med, och att det handlar mer om identitetsskapande, individuellt uttryck och utvecklad kreativitet än någonting annat, förstår jag förstås att hdk lägger fokus på det.
Anledningen varför jag känner att jag skulle vilja ha en genomgång i olika tekniker är att undervisningen i praktiken fortfarande har stort fokus på användandet av traditionella tekniker. Detta starka fokus kan vara en följd av svårigheten att betygsätta i bild, något jag kan tänka mig blir lättare att göra om man lägger stor vikt vid olika teknikers korrekhet i användning , som porträtt och perspektiv t.ex. Jag skulle därmed känna mig tryggare i min roll ute på VFU ifall jag hade lite mer säkra kunskaper att vägleda eleverna med när de arbetar med traditionella tekniker.
Det förvånar mig lite att den diskussion vi hade hade dykt upp flera gånger tidigare år, senast i november, något som jag tror tyder på att mer information bör förmedlas av lärarna och/eller att mer information bör uppmärksammas av oss studenter när vi börjar här.
På förmiddagen hade vi en föreläsning som jag valde att missa till förmån för ett "maskinkörkort" som väntade mig i träverkstaden. Något som också nämndes på morgonsamlingen var att vi bör utnyttja hdk's lokaler för att öva oss i tekniker på egena hand, något jag hoppas maskinkörkortet kommer kunna användas till.
På eftermiddagen hade vi en föreläsning i ren korvstoppningsform, där en man (är kass på att komma ihåg namn) med skönt sinne för humor gick igenom bildskapandet i skolans historia väldigt kortfattat på traditionell over-head. Det kändes ändå rätt bra och vettigt det hela.
Tisdagens första lektion under temat "Digital Miljö och Visuell Retorik" var en dag jag kommer minnas. Till att börja med fick vi gå ut och teckna av situationer som hade med ett krångligt citat att göra. Typ nånting med att handlingar har en elasticitet som inte etiska omdömen har. Kul var det iaf. Och kallt. Vi fick sedan flödesskriva lite, följt av 20 min skrivande om oss själva med start i orden "jag är den som", vilket ledde våra texter in på, i många fall, mycket personliga grejer.
Uppgiftens syfte började här ifrågasättas, något jag förstår, med Mattias vägrade svara i detta skede. Att bara göra något utan att veta varför kan vara omotiverande, så jag tycker att iaf en litet aning om vad som skulle komma och varför skulle vara bra. Men kanske skulle uppgiften inte fungera lika bra då? Vad vet jag..
Det blev sedan dags för alla att var och en läsa upp det de hade skrivit för gruppen. Detta ledde till tårar hos en-två personer, och även jag började darra på rösten när jag läste upp det jag skrivit. Jag blev förvånad.. ställd av att min röst började darra. För det jag skrivit var inte så farligt avslöjande, tyckte jag. Men orden kom från mitt inre, var ocensurerade och personliga ändå, vilket gjorde att de inte kändes ok att göra offentliga. Vi öppnade oss alla då vi var tvungna att lämna vår sköld därmed och vår bild av oss själva utåt.
I vår proffession kommer vi att ha en lärarroll som skydd för det allt för privata, det har jag märkt på VFUn. På samma sätt har vi olika "skydd" i olika sammanhang. Jag tror, kort sagt att att detta var en bra övning för oss, som gjorde oss medvetna om denna fasad/roll som finns hos elever och lärare i skolan, och som vill brytas ned så lite som möjligt.
Torsdag och fredag fortsatte vi med den Visuella retoriken med Nike och med olika workshops. Hennes workshops bjöd till att börja med på porträttteckning i valfritt material (blyerts, kol, pastellkritor, vaxkritor, tusch m.m.). Denna övning övade oss i att snabbt och på väldigt kort tid (1-2 min), se hur någon ser ut, och att överföra det med handen på papperet. Vi fick även öva oss på att dra raka och kurviga linjer med starkt fokus på handen och hur den styr pennans gång. Vi fick prova på att teckna samma motiv/samma person flera gånger, även med fel hand och med två händer samtidigt. På eftermiddagen på torsdagen fick vi skissa av leksaker, från flera vinklar i en och samma bild (blev jättekladdigt), och så småningom omarbeta och vidarearbeta på varandras bilder.
Måndagens morgonmöte var mycket relevant och viktigt för mig och troligen för alla oss studenter, då den gav oss mycket mer klarhet i vad utbildningen skulle ge och varför den inte kommer vara teknikbaserad i form av t.ex. färglära, perspektiv m.m.. Jag tillhörde också en av dem som tyckte att bildkunskaper var viktigt för att ge oss medel att ha till hands när vi hjälper barnen.
Jag tycker så här i efterhand fortfarande att lite introduktion och exempel på tekniker som barnen kan få prova på vore bra att ha på hdk, men har inte längre samma inställning som innan morgonsamlingen i måndags, då jag såg det som något märkligt att det inte fanns med i utbildningen. Vad jag inte hade kännedom om förr, var att det typ går att utläsa/tolka ur endast en halv punkt i kursplanen att läraren bör ha kännedom i hur man använder traditionella skapartekniker. När jag nu vet mer om hur det ser ut i de stöddokument, vilka egentligen är vår ända säkra källa att luta oss mot och försvara oss med, och att det handlar mer om identitetsskapande, individuellt uttryck och utvecklad kreativitet än någonting annat, förstår jag förstås att hdk lägger fokus på det.
Anledningen varför jag känner att jag skulle vilja ha en genomgång i olika tekniker är att undervisningen i praktiken fortfarande har stort fokus på användandet av traditionella tekniker. Detta starka fokus kan vara en följd av svårigheten att betygsätta i bild, något jag kan tänka mig blir lättare att göra om man lägger stor vikt vid olika teknikers korrekhet i användning , som porträtt och perspektiv t.ex. Jag skulle därmed känna mig tryggare i min roll ute på VFU ifall jag hade lite mer säkra kunskaper att vägleda eleverna med när de arbetar med traditionella tekniker.
Traditionella metoder och tekniker är ju ändå ett av målen att sträva mot att eleven kan använda sig av i slutet av nian, enligt kursplanen på skolverkets hemsida:
Det förvånar mig lite att den diskussion vi hade hade dykt upp flera gånger tidigare år, senast i november, något som jag tror tyder på att mer information bör förmedlas av lärarna och/eller att mer information bör uppmärksammas av oss studenter när vi börjar här.
På förmiddagen hade vi en föreläsning som jag valde att missa till förmån för ett "maskinkörkort" som väntade mig i träverkstaden. Något som också nämndes på morgonsamlingen var att vi bör utnyttja hdk's lokaler för att öva oss i tekniker på egena hand, något jag hoppas maskinkörkortet kommer kunna användas till.
På eftermiddagen hade vi en föreläsning i ren korvstoppningsform, där en man (är kass på att komma ihåg namn) med skönt sinne för humor gick igenom bildskapandet i skolans historia väldigt kortfattat på traditionell over-head. Det kändes ändå rätt bra och vettigt det hela.
Tisdagens första lektion under temat "Digital Miljö och Visuell Retorik" var en dag jag kommer minnas. Till att börja med fick vi gå ut och teckna av situationer som hade med ett krångligt citat att göra. Typ nånting med att handlingar har en elasticitet som inte etiska omdömen har. Kul var det iaf. Och kallt. Vi fick sedan flödesskriva lite, följt av 20 min skrivande om oss själva med start i orden "jag är den som", vilket ledde våra texter in på, i många fall, mycket personliga grejer.
Uppgiftens syfte började här ifrågasättas, något jag förstår, med Mattias vägrade svara i detta skede. Att bara göra något utan att veta varför kan vara omotiverande, så jag tycker att iaf en litet aning om vad som skulle komma och varför skulle vara bra. Men kanske skulle uppgiften inte fungera lika bra då? Vad vet jag..
Det blev sedan dags för alla att var och en läsa upp det de hade skrivit för gruppen. Detta ledde till tårar hos en-två personer, och även jag började darra på rösten när jag läste upp det jag skrivit. Jag blev förvånad.. ställd av att min röst började darra. För det jag skrivit var inte så farligt avslöjande, tyckte jag. Men orden kom från mitt inre, var ocensurerade och personliga ändå, vilket gjorde att de inte kändes ok att göra offentliga. Vi öppnade oss alla då vi var tvungna att lämna vår sköld därmed och vår bild av oss själva utåt.
I vår proffession kommer vi att ha en lärarroll som skydd för det allt för privata, det har jag märkt på VFUn. På samma sätt har vi olika "skydd" i olika sammanhang. Jag tror, kort sagt att att detta var en bra övning för oss, som gjorde oss medvetna om denna fasad/roll som finns hos elever och lärare i skolan, och som vill brytas ned så lite som möjligt.
Torsdag och fredag fortsatte vi med den Visuella retoriken med Nike och med olika workshops. Hennes workshops bjöd till att börja med på porträttteckning i valfritt material (blyerts, kol, pastellkritor, vaxkritor, tusch m.m.). Denna övning övade oss i att snabbt och på väldigt kort tid (1-2 min), se hur någon ser ut, och att överföra det med handen på papperet. Vi fick även öva oss på att dra raka och kurviga linjer med starkt fokus på handen och hur den styr pennans gång. Vi fick prova på att teckna samma motiv/samma person flera gånger, även med fel hand och med två händer samtidigt. På eftermiddagen på torsdagen fick vi skissa av leksaker, från flera vinklar i en och samma bild (blev jättekladdigt), och så småningom omarbeta och vidarearbeta på varandras bilder.
Dagen därpå (fredag) fick vi skissa av varandra i helkropp a la kroki, i olika poser, med ändast 30 sekunder - 2 min tid på oss. Sedan var det dags att gå ut i naturen och leta efter saker som hör hemma där (grenar, stenar, bär, blad, gräs m.m.), att ta med till hdk och måla av i stort---gigantiskt format i aulan. Uppgiften gick ut på att fokusera på något väldigt litet i något (t.ex. en liten del av en blomma) och förstora upp den, utan att låta papperet bestämma storleken. När vi behövde mer plats byggde vi bara ut pappersytan med fler papper som vi tejpade på, tills motiven blev typ 5-10-20 (!) A3 stora.
I början på första workshopen talade Nike om hur avbildning inte längre är nödvändigt, pga kamerans mer exakta bilder, att man aldrig har tid att göra en bild exakt verklighetstrogen. Sedan satte vi igång och avbildade varandra och objekt från skogen, vilket kan tyckas motsägelsefullt. Men med de material vi hade till hands och den korta tid vi hade på oss handlade det aldrig om att lyckas avbilda någonting exakt, utan jag tolkar det som att det snarare handlade om om att lita på vår förmåga att göra linjer, och öva känslan för att överföra det vi ser med ögat för ögonblicket till handen och pappret. Vi fick bland annat öva på att se förhållanden mellan kroppsdelarna ur olika vinklar, då vi satt i ring kring den vi ritade av på 30 sekunder. Syftet med den avslutande uppförstoringen av ett föremål från naturen är lite osäkert hos mig. Men jag gillade ändå uppgiften i sin helhet, då man, liksom många barn gör, inte lät sig begränsas av ytan att måla på, samt målade så stort att finmotoriken inte längre spelade någon roll, utan man skapade med hela kroppen. Kan tänka mig att alla övningar är bra att testa med elever i framtiden, då de övar upp perceptionen, hur något ser ut, samarbetet mellan öga, hand och papper m.m.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar