Dagen efter redovisningen blev något av en fortsättning på identitet - och gruppskapar-veckan.
Vi fick på workshopen till att börja med lägga ca en timme på att välja en sten, som vi sedan skulle granska och rita av.
Jag kom några minuter sent till lektionen varpå jag trodde att det bara var en rita av-övning utan "fortsättning", med fokus enbart på stenen. Det visade sig dock vara mer än så. Jag blev positivt överraskad när jag fick veta att vi nu skulle utgå från känslan vi fick av stenen och rita en tonåring utifrån den. Det kändes mer givande att finna inspiration i en sak för att sedan teckna något annat, en teknik jag kan tänka mig att använda t.ex för mitt eget skapandes skull vid en idétorka, eller för eleverna i en skolklass skull.
När vi sedan ritat våra tonåringar var det dags att bilda grupper av elever med våra teckningar. Vi fick nu diskutera olika typer av elever som finns i klassrummet och vilka som grupperar sig med vilka, undergrupperingar m.m. -Givande och bra att koppla uppgiften till verkligheten i skolan på det sättet!
Medan vi diskuterade vilka eleverna på teckningarna var, kom jag att tänka på karaktärerna ur en känd film som skulle passa bra att visa i sammanhanget, nämligen "The Breakfast club".
-Den är gammal, med karaktärer som säkert många skulle tycka kändes oäkta och överdrivna, men jag tycker ändå att den har fångat några av "huvudtyperna" hyfsat bra. Jag funderar hur den skulle fungera i ett klassammanhang i grundskolan. Hur mycket av en tankeställare den egentligen är?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar