Jag tänker så det knakar (typ) hela tiden men det är liksom tvärstopp i hjärnan.
Jag har funderat över konflikten, som började med en kritisk inställning till styrdokumentens traditionella och "hantverksmässiga" delar. "Förmåga att uttrycka sig i olika material" och "hantverksmässiga tekniker" är exempel på vad jag hakat upp mig på. Delarna finns där och de ska bedömas, samtidigt som vi inte lär oss något om dem på utbildningen.
Problematiken, kom vi fram till på gestaltningsseminariet, består mycket i att jag känt behövet av kunskaper "hantverksmässiga tekniker och material" på min VFU-skola, eftersom de arbetar på ett sätt som saknar tydliga kopplingar till vad vi lär oss på hdk.
Jag frågar mig också hur jag som lärare kan avgöra vad som är ett bra sätt att uttrycka sig och vad som är ett dåligt när eleven uttrycker sig till exempel genom att förmedla kärlek med rött och mjuka former, och ondska med svart och kantigt. Räcker det att eleven visar på en tanke bakom sina färg-och materialval?
I veckan har jag funderat över vad min konflikt egentligen består i, samt vad som sades vid förra gestaltningsseminariet. Jag har försökt göra bilden av ett fysiskt verk utifrån mina tankar mer konkret, men det har varit svårt! De hantverksmässiga teknikerna och materialen hänger mycket samman med min VFU-skola, där de sysslar med hemskt lite kommunikation, och mycket med till synes tankes - och syfteslös bildframställning i bilden, varpå lärarens subjektiva bild av vad som är skickligt, samt vad som är ett bra sätt att uttrycka sig, fått bestämma elevernas betyg, enbart genom att titta på bilderna.
Jag vill göra ett konstverk som visar på hur JAG pendlar mellan HDK-läran - och VFUn, vilka inte alls ser lika dana ut, men till vilka jag i båda fallen tycker mig finna stöd i styrdokumenten.
Jag vet att jag föredrar "hdk-läran", och jag tycker att bildundervisningen på min vfu-skola i mycket saknar syfte, är tråkig och inaktuell.
Så konflikten jag vill visa på är den som utspelar sig mellan min vfu-skola och dess förväntningar på mig, och min utbildning, genom mig. Det är flummigt och svårt!
lägger in lite mer kladd som jag gjort.
Imorgon när det är gestaltningsseminarium, då får jag hjälp.
Jag tycker det låter som ett jättespännande konflikt-projekt! Det intressanta är ju din upplevelse av detta, inte vad som är rätt och fel "egentligen". Tycker jag i alla fall.
SvaraRaderaJag tycker också det är jätte intressant konflikt. En konflikt jag tror många av oss känner igen. I alla fall jag. Idé till själva fysiska produkten kommer nog snart!
SvaraRaderaDu skrev att du pendlade mellan HDK-läran - och VFUn. Jag ser nästan framför mig hur du sitter på en pendel, en sån i en moraklocka, och gungar fram och tillbaka :)